Minimum rámů u konstrukce zimní zahrady otvírá dům příjemně do zahrady |
. Prohlédni fotky |
Zástavba ze 70. let minulého století odpovídala době vzniku. Nízká světlá výška místností i jejich rozměry připomínaly panelové byty, okna a stěny domu už nesplňovaly dnešní požadavky na tepelné izolace.
Hlavní cíle byly proto jasné: uvolnit dispozici, dopřát domu dostatek světla a dát mu současný výraz. První oslovené architektonické studio však svým návrhem majitele nenadchlo, proto se obrátili na architektonickou kancelář AI – DESIGN a architekta Petra Vágnera.
Ten se svými kolegy připravil opravdu razantní změnu. Ponechal pouze obvodové a nosné zdi, zvětšil vnitřní prostor díky zimní zahradě a především dům výrazně prosvětlil.
Protože zimní zahrada byla od počátku koncipovaná jako nedílná součást stavby, působí zcela přirozeně i v kontextu vedlejších řadových domů.
Světlo na prvním místě
Pro lepší osvětlení místností využil Petr Vágner nejen pásová okna v patře a velké prosklené plochy do zahrady v přízemí, ale denní světlo přivedl dovnitř i pomocí stropního otvíravého okna nad schodištěm.
Strop v přízemí nebylo samozřejmě možné zvýšit, přesto výsledný dojem z nového interiéru doslova omračuje lehkostí a volností.
Jeho dominantou se totiž stalo maximálně odlehčené schodiště zavěšené na šesti ocelových táhlech, které prochází celým domem, tedy od suterénu, přízemí až do prvního podlaží.
Upozorňujeme, že fotografie vznikly těsně po dokončení rekonstrukce, tedy ještě před nastěhováním majitelů. Stavební práce a další úpravy trvaly přibližně devět měsíců.
Když zmizí příčky
Vnitřní dispozice se důkladně očistila od zbytečných příček. V přízemí tak vznikl velký obytný prostor s krbem spojený s kuchyní, ta se však skrývá za krbovou stěnou.
"Nemám rád, když je třeba při relaxaci na pohovce výhled i na pracovní kuchyňskou desku, kde zůstalo nádobí po vaření. Spojená kuchyně s obývákem ano, ale musí být někde stranou," vysvětluje architekt Petr Vágner.
V obývací části vyřešil nízkou světlou výšku tak, že nechal zapustit světla do spuštěné rampy. Nepřímým nasvícením bílého stropu tak dosáhl jeho optického zvýšení.
To je mimochodem řešení doporučované třeba i pro byty v panelových domech, kde se objevuje výška pouze 255 nebo 262 cm. Podobné řešení zvolil i v ložnici v patře.
"Pro zimní zahradu orientovanou do zahrady jsme použili cenově dostupný systém, který přitom nabízí velké prosklené plochy bez rámů, takže nic neruší výhled do zahrady. Bez problémů jsme tak dodrželi cenový rozpočet, který jsme měli," říká Vágner.
Elegantní optické propojení se zahradou stavbě výrazně přidalo prostor i světlo. Velká terasa u domu umožňuje v létě pohodlné stolování i odpočinek.
V patře místo čtyř malých pokojů vznikly tři, dvě ložnice a pracovna, ale také dvě šatny. Místo jediné původní malé koupelny mají současní majitelé k dispozici dvě.
Zejména prostorné hygienické zázemí u hlavní ložnice odpovídá dnešním požadavkům. Vedle vany tu najdete i sprchový kout, dvě umyvadla, bidet a klozet, další WC bylo umístěno společně s velkým sprchovým koutem a umyvadlem do druhé koupelny pro hosty.
V přízemí je pouze WC s umyvadlem, v suterénu se totiž chystá prostor pro vybudování sauny a samozřejmě další koupelny.
Nábytek v celém domě byl vyroben na míru z lakované MDF desky, pouze čalouněný nábytek byl zakoupen hotový. Červená barva v interiéru, kde jinak převládá bílá a béžová, se ukázala jako velmi příjemný a oživující akcent.
Schodiště jako artefakt
Nebylo by to studio AI – DESIGN, které v Praze společně založili Petr Vágner a Eva Jiřičná, kdyby si nevyhrálo se schodištěm. V tomto případě i finanční limit určil použité materiály.
Subtilní nerezové prvky v kombinaci s dubovými schodnicemi natřenými na červeno působí velmi vzdušně, jako kdyby v prostoru až levitovaly. Šest ocelových táhel však upevnění zavěšeného schodiště bez problémů zvládá.
"Problém byl trochu se zábradlím, chtěl jsem, aby nosná trubka byla co nejtenčí. Podařilo se to i díky dalšímu zpevnění minitáhly," vysvětluje architekt.
Naštěstí se Petr a Pavel Růžičkovi z firmy Artefakt, kteří se studiem spolupracují již dlouho a kovové schody zvládají dokonale, i s designově náročným nápadem vypořádali bez problémů.
Velkou zásluhu na realizaci tohoto schodiště má i statik, Ing. Karel Košek z firmy Recoc. "Právě jeho přesné výpočty nám umožňují zrealizovat naše nápady," chválí Petr Vágner.
Schody mají ještě jednu vychytávku, LED osvětlení zapuštěné do dřevěných schodnic funguje nejen jako skvělý bezpečnostní prvek, ale zároveň v noci vytváří zajímavou světelnou atmosféru.
Celý dům je ostatně koncipovaný tak, aby si ho majitelé mohli vychutnat díky promyšlenému osvětlení i v noci.
Za zmínku stojí i vstřícný přístup sousedů, kteří jako účastníci stavebního řízení mnohdy komplikují život stavebníků. V tomto případě proběhlo vše bez jakýkoli připomínek, a to včetně stavebního úřadu.
Užitná plocha domu včetně zahrady a garáže: 250 m2Vytápění: plynový kotel, podlahové vytápění Podlahové krytiny: přízemí přírodní kámen (vápenec), 2. nadzemní podlaží koberce |
Toužila po velké a krásné koupelně. Tak ji má v panelákové předsíni
Černá skleněná mozaika je nadčasová |
. |
Panelový dům z 60. let se sice pyšnil koupelnou z vyzděných příček, ale to bylo všechno. Její rozměry byly možná menší než ty, které nabízela umakartová jádra. Vytvoření dostatečně velké koupelny však bránila hodně nepraktická dispozice bytu s dlouhou a úzkou předsíní.
Odvážná mladá žena, která v pražském bytě bydlela sama, se proto rozhodla pro zcela neobvyklé řešení: nechala koupelnu otevřenou po celé délce, optické oddělení od předsíně zabezpečují pouze černé posuvné japonské stěny. Původně navržená skleněná příčka počká, i z finančních důvodů.
Majitelka velké koupelny tak udělala radost sobě i fotografovi, fotit koupelny bez čelní stěny lze leda v ateliéru nebo showroomu.
Odvážná majitelka i architektka
Zadání pro architektku Kamilu Holubcovou z Kaa studia bylo jednoduché pouze zdánlivě. Mladá investorka chtěla maximálně prostornou koupelnu a v ní velkou vanu, protože miluje vanovou koupel. Mezi jejími požadavky byl i černý obklad.
"Tuto barvu má velmi ráda, proto ji chtěla mít i v koupelně. Použili jsme španělskou skleněnou mozaiku, která po nasvětlení působí luxusním dojmem, "vysvětluje architektka Holubcová.
K vytvoření velkého hygienického zázemí mělo však studio jen mini koupelnu, WC a maličkou komoru, vše s minimální hloubkou, a vlastně i šířkou. Po vybourání příček se ukázal i další nešvar stavebnictví 60. let minulého století: zoufale nerovné zdi se spoustou výstupků. Jediným řešením tak byla předstěna ze sádrokartonu.
Všechno zlé je ale pro něco dobré. "Toto řešení nám umožnilo vytvořit zajímavé niky, samozřejmě s osvětlením. V koupelně se tak majitelka obejde bez drobného koupelnového nábytku nebo polic," popisuje Kamila Holubcová.
Na podlahu zvolila architektka světlou samonivelační stěrku, takže úklid je v obou částech velmi snadný a prostor se opticky ještě zvětšil. V koupelně je samozřejmě odvětrání.
Časem lze nahradit posuvné látkové stěny skleněnou příčkou. Hledat pračku je zbytečné. Už za předchozího majitele je její místo v kuchyni. Právě kvůli nevyhovujícímu miniaturnímu prostoru koupelny.
Majitelka nechtěla ponechat ani malou komoru. "Stejně se tam prý nic pořádně nevešlo, sloužila jen pro hromadění nepořádku, proto veškerý možný prostor získala koupelna," objasňuje autorka projektu.
Samozřejmě, že k tak razantnímu kroku musí být investor hodně odvážný. Single domácnosti si však mohou dopřát i to, co pro velkou domácnost zůstává tabUnikátní přestavba ruin bývalé kovárny na romantické bydlení